Dagboksinlägg 1 December

Fortfarande kvar i Masai-land!
Inatt sov vi i hyddan. Det var så spännande för det hade fest i byn för att en kvinna hade fött ett barn. det var trummor och sånd som vi somnade till. men det var lite läskigt också för det lät som offertrummor... så då började jag fantisera om att dem ville offra oss Mzungos (vita människor) då var det inte så kul att sova i en hydda..och så var det ju så mörkt.. Mitt i natten vaknar jag av att Sofie tror att det står en Masai i våran hydda, hon hade drömt att det gick omkring en masai i våran hydda och så nuddar hon en pinne med foten och vaknar upp med panik! men det blåser utanför och vi hör massa röster så då tror jag att det är en masai som står utanför och snor vårat tak för att det prasslade så mycket om det, och efter ett tag när jag väckt Amanda så säger hon till mig att det är vinden men jag är helt övertygad om att det är en masai! så ligger där livrädd och vaktar hahaha, vågar inte gå ut såklart. och så var jag livrädd att vi skulle bli offrade på deras lilla party...
på morgonen när vi ska tillbaka till skolan så ligger det en flådd ko utanför våran hydda. jamen godmorgon hahaha!
Nu har vi varit på Masai-market det var ett skämt hur priserna var, skulle köpa två neccesärer för 26 000 tyckte han. I svenska kr är det inte så mycket med det är mycket i Afrika.  I Dar kan jag få två för 4000... Folk drog och slet i en och bråkade om vilken affär man skulle gå in i och dem tror verkligen att man är dum och går på deras priser, eller jag tror att det är många som gör det som inte vet vad man ska betala egentligen men inte vi inte. Vi kallar det Mzungo Price! När vi åkte i DalaDalan (en buss) till masaimarket skulle vi hoppa in och tränga in oss med massa masaier som stinker apa. man kan faktiskt lukta dem på mils avstånd...
Idag är det sista dagen i Masai-land och det ska bli skönt med en dusch ikväll, juste på marknaden var det en man som ville byta till sig mina skor (löparskorna) mot en liten staty i trä... njaaaaaaaaaa tror de är värda lite mera än så va.. ahahha
Puss & Kram

Kommentera här: